Tuesday 17 September 2013

20 Perkara yang kita boleh Belajar dari haiwan kesayangan kita..

Jika selalunya kita bercakap tentang mengajar atau mendisiplinkan haiwan kesayangan kita, tak kira la anjing ke kucing..(of course untuk aku cuma kucing)..kali ni aku nak share beberapa perkara yang sebenarnya kita boleh belajar dari haiwan peliharaan kita tu..pelik bunyinya tapi tidak mustahil.

Ada beberapa habit haiwan2 kesayangan kita yang boleh kita gunapakai dalam kehidupan harian kita..it is a learning process..diantaranya:

#FORGET MULTITASKING#

Bila seekor anjing diberikan tugasan tertentu, biasanya anjing tersebut akan memberikan sepenuh perhatian sehingga tugasannya selesai dan tuannya berpuas hati. Kita sepatutnya memilih untuk bersikap yang sama..ini kerana kajian dilakukan oleh researchers dari Stanford mendapati memori manusia 'terdera' apabila kita sibuk mencampuradukkan kerja dengan web surfing dan membaca emel serta kerja2 lain, berbanding dgn memori mereka2 yang menumpukan perhatian pada satu tugasan sahaja. Kajian yang lain pula menunjukkan pekerja kehilangan banyak masa dengan multitasking!


#TAKE A NAP#

Kucing kesayangan kita tak pernah berjaga sepanjang hari, mesti akan ada ketika dia 'take a nap'. Kajian yang melibatkan 24000 orang menunjukkan mereka2 yang mengamalkan 'short nap' secara regular setiap hari adalah 37% kurang risiko mati akibat serangan jantung berbanding dgn mereka yang tidak mengamalkan nap. Percaya atau tidak, short nap sebenarnya boleh merangsangkan prestasi dan alertness seseorang.



#BERJALAN SETIAP HARI#

Samada kita berkaki dua atau berkaki empat, berjalan kaki merupakan cara paling mudah, murah dan senang untuk membakar kalori serta memelihara kesihatan jantung. Berjalan kaki secara regular juga turut

a. membantu mengatasi kemurungan
b. menurunkan berat badan
c. mengurangkan risiko mengidapi Diabetes Mellitus Type 2
d. mengurangkan risiko kanser colon dan breast
e. menguatkan tulang
f. menajanmkan minda



#TINGKATKAN KEMESRAAN#

Setuju atau tidak, manusia merupakan gologan "social creature"..dan persahabatan ada memberikan impak terhadap kesihatan. Satu kumpulan pengkaji di Australia mengikuti sekumpulan 1500 orang2 dewasa yang berumur untuk tempoh 10 tahun, dan kajian itu mendapati mereka2 yang suka berkawan memiliki 22% kebarangkalian untuk tidak mati cepat berbanding dgn yang tidak berkawan.



#LIVE IN THE MOMENT#

"Living in the moment" mungkin antara perkara paling menarik untuk kita pelajari dari haiwan peliharaan kita. Dalam satu kajian bertajuk "A wandering mind is an unhappy Mind", pakar psikologi dari Harvards merumuskan manusia akan berada pada tahap maksima kegembiraan masing2 apabila melakukan sesuatu aktiviti yang memerlukan mereka fokus sepenuhnya, seperti melakukan riadah sukan dan kegiatan luar. Merancang, memikirkan sesuatu yang lain dari apa yang dilakukan ketika melakukan sesuatu aktiviti sebenarnya mengurangkan kegembiraan yang sepatutnya dinikmati. 



#USAH BERDENDAM (DON'T HOLD A GRUDGE)#

Sebahagian dari konsep 'living in the moment' ialah membiarkan yang lepas terus berlalu (let bygone be bygone). Lepaskan semua kekesalan dan dendam, dan kita sebenarnya akan merasa lebih mudah bernafas. Kemarahan dan dendam yang berpanjangan menurunkan fungsi sebenar paru2 kita, manakala memaafkan membantu menurunkan tekanan darah kita dan mengurangkan anxiety. Manusia yang mudah memaafkan juga memiliki 'self-esteem' atau jatidiri yang lebih tinggi dari yang suka berdendam.



#'WAG'#

Kita memang tidak punya ekor untuk digoyangkan bila kita gembira memperolehi sesuatu, tetapi kita sentiasa boleh tersenyum untuk menunjukkan kesyukuran kita. Researches menemui kaitan yang signifikan antara rasa bersyukur dengan kesihatan manusia, dimana satu kajian menunjukkan manusia yang rasa bersyukur memiliki sikap atau atitude yang lebih baik, lebih suka beriadah dan kurang mempunyai rungutan tentang fizikal mereka. 



#KEKALKAN RASA INGIN TAHU (MAINTAIN CURIOSITY)#

Jika diperhatikan, kucing memiliki rasa ingin tahu yang tinggi, walaupun kadang2 ianya boleh membahayakan diri. Tetapi untuk manusia, rasa ingin tahu yang tinggi sebenarnya boleh memberikan makna yang lebih baik kepada kehidupan masing2. Keinginan untuk tahu juga sebenarnya meningkatkan rasa hebat dalam diri seseorang secara psikologi, dan ianya juga dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran. 



#"BE SILLY"#

Melakukan sesuatu yang mungkin kelihatan bodoh mungkin boleh mendatangkan kesan yang ketara pada tahap kesihatan seseorang. Pakar kardiologi dari Universiti of Maryland Medical Centre mendapati kebanyakkan orang yang memiliki jantung yang sihat memiliki sifat lucu atau 'sense of humour' yang tinggi berbanding dengan pesakit2 yang pernah mengalami serangan sakit jantung. "LAUGHTER IS THE BEST MEDICINE" terutamanya untuk melindungi jantung kita.



#"GET A BACK RUB"#

Haiwan kesayangan kita pasti suka apabila kita mengurut lembut belakang badan dan kepala mereka. Pada manusia, kuasa sentuhan tidak dapat disangkal lagi dapat membantu menjadikan kita lebih sihat. The Touch Research Institute di University of Miami Miller School of Medicine mendapati 'massage therapy' boleh mengurangkan kesakitan, meningkatkan sistem imuniti tubuh, dan membantu mengawal penyakit2 kronik seperti asma dan diabetes. Urutan dari orang yang kita sayangi mungkin jauh lebih berkuasa. 



#MINUM AIR KOSONG APABILA KITA DAHAGA#

Apabila penat bermain atau berlari, kucing dan anjing tidak mencari "sports drink" untuk menghilangkan dahaga mereka..begitu juga manusia sebenarnya, tiada keperluan untuk mencari "sports drink" seperti yang kita amalkan sekarang. Ketika melakukan aktiviti riadah harian, meminum air kosong sudah mencukupi untuk hidrasi tubuh. Air memberikan cairan yang diperlukan secukupnya oleh otot dan tisu tubuh tanpa menambah kalori pada badan kita. Pastikan kita meminum lebih air pada hari yang panas dan pada waktu kita berpeluh dengan banyak. 



#MAKAN IKAN#

Jika diberi pilihan, rasanya kucing kita akan memilih untuk memakan ikan dari memakan kibble rutin mereka. Kita bernasib baik kerana boleh memilih untuk menjadikan ikan sebahagian makanan rutin harian kita. Salmon, tuna, trout dan ikan2 lain mengandungi omega fatty acid yang tinggi, yang membantu untuk mengurangkan risiko sakit jantung, tekanan darah tinggi dan arthritis. Tambahan pula, researchers dari Rush University mendapati orang yang memakan hidangan ikan sekurang-kurangnya sekali seminggu mempunyai kebarangkalian 60% kurang risiko menghidapi Alzheimer's. 



#TUNJUKKAN KASIH SAYANG#

Anjing terutamanya, dan juga kucing, biasanya akan menunjukkan kasih sayang kepada tuan yang disukainya. Manusia juga sepatutnya bersikap begitu..if u love someone, show it. Satu kajian yang diterbitkan didalam jurnal Personal Relationships mencadangkan satu lengguk tubuh yang kecil cukup bermakna untuk melahirkan hubungan yang diharapkan. 



#BERMAIN#

Bermain bukan hanya untuk kanak2 atau kittens. Dalam bukunya, Play, Stuart Brown, MD menulis bahawa bermain merupakan satu keperluan tubuh manusia selain tidur dan makan. Bermain meningkatkan kecerdasan minda, social skills, kreativiti dan problem-solving. Jadi ambil contoh dari kucing2 kita untuk kita melibatkan diri dengan aktiviti yang boleh memberikan keseronokan. 





#NIKMATI AKTIVITI OUTDOOR#

Jika sesekali kita lepaskan haiwan kesayangan kita untuk bermain diluar, ia merupakan satu saat yang menggembirakan buat mereka.  Bagi manusia, melakukan aktiviti riadah diluar juga mendatangkan banyak kebaikan kepada tubuh badan dan minda. Menghabiskan masa beriadah diluar meningkatkan kesihatan @ fitness, meningkatkan level Vitamin D dan mengurangkan stress. Bagi kanak2 pula, banyak bermain diluar dalam alam sekitar yang semulajadi meningkatkan tahap penglihatan jarak jauh mereka, mengurangkan simtom ADHD dan meningkatkan prestasi di sekolah. 



#SEDIAKAN MASA UNTUK BERHIAS#

Selain dari kepentingan untuk mandi dan membersihkan diri serta gigi, berhias atau grooming boleh mendatangkan kesan positif pada diri kita. Kebersihan dan kekemasan diri paling utama dalam meningkatkan keyakinan diri @ self esteem. Penampilan yang kemas juga akan menarik minat ramai untuk mengenali dan berkerja bersama kita. 



#PEKA DGN GERAK TUBUH#

Haiwan terutamanya anjing amat cekap dalam mengenali dan memahami gerak tubuh pesaingnya. Walaubagaimanapun manusia tidak begitu. Biarpun ada sebahagian dari kita yang mempamerkan emosi masing2 dengan posture atau gerak tubuh, pandangan mata dan cara atau nada bertutur, kebanyakkan dari kita tidak begitu mahir membacanya. Semakin berusia seorang manusia itu barulah kemahiran tersebut dapat diperbaiki.



#KERAP 'STRETCHING'#

"Stretching" akan melegakan sendi2 kita, menjadikan kita "limber". Tetapi kebaikan stretching tidak berhenti setakat itu. Dalam satu kajian selama 10 minggu, sukarelawan yang tidak melakukan sebarang exercise lain selain stretching menunjukkan perubahan fizikal yang memeranjatkan. Selain dari ianya menambah fleksibiliti anggota tubuh, ianya juga meningkatkan kekuatan dan ketahanan otot (the strength, power n endurance of muscle). Jadi, stretching merupakan alternatif terbaik sekiranya kita tidak dapat melakukan senaman yang berterusan. 



#MENCARI TEMPAT BERTEDUH#

Kebiasaannya anjing dan kucing akan mencari tempat teduh untuk berehat apabila berada dibawah matahari. Pakar dermatologi juga mencadangkan yang sama untuk kita ikuti terutamanya diantara pukul 10 am hingga 4 pm. Ini kerana pada waktu tersebut kulit kita akan menyerap sebanyak mungkin sinaran UV yang boleh memudaratkan kesihatan. 



#"STICK TO A SCHEDULE"#

Sedar atau tidak, haiwan peliharaan kita lebih suka mengikuti rutin harian yang sama, dan mereka tidak dapat membezakan hari seperti kita. Manusia juga sepatutnya melakukan yang sama untuk jam tubuh kita (body clock). Kita akan tidur dengan lena dan bangun lebih segar jika kita mengikuti waktu tidur harian yang sama walaupun sewaktu hujung minggu. Kualiti tidur juga turut dipengaruhi oleh konsistensi kita yang lain seperti mandi, makan dan berehat. 



Emm...that's all for now..

No comments:

Post a Comment