Friday 31 January 2014

Cats in heat..apa yang kita perlu faham..

Hampir sebulan aku tak menjenguk blogku ini, a bit busy dan mencari idea topik apa yang nak kukongsikan bersama..seperti biasa menjalani rutin harian tanpa banyak perkara yang menarik berlaku pada kucing2ku..kecuali seekor kucingku hilang, entah kemana perginya tak balik rumah berhari-hari..jika ada yang nak memeliharanya syukur alhamdulillah..

Hari ni aku nak share pasal kucing2 yang nak mengawan..nama glamernya 'in heat' hehe sebab dah dua minggu ni kucingku si Mili n Niko dah mula bising balik, senak telinga ni dibuatnya..

Kucing betina mengalami kematangan seksual pada umur yang berbeza bergantung pada baka. Sesetengah baka seperti Siamese akan mula 'in heat' seawal umur 5 bulan, manakala bagi baka berbulu panjang seperti Persians akan hanya matang pada usia 10 bulan ke atas. 

Kucing merupakan haiwan yang mengawan bermusim @ 'seasonally polyestrous', yang bermakna mereka boleh mengalami musim mengawan atau in heat ini berulangkali dalam setahun melainkan mereka dapat mengawan. Faktor sekitaran juga mempengaruhi musim mengawan kucing iaitu waktu siang yang panjang melebihi 12 jam, suhu persekitaran dan juga kehadiran kucing-kucing lain. 

Oleh kerana kucing dikenali sebagai haiwan 'primarily induced ovulator' ie tingkahlaku mengawan yang akan menyebabkan mereka bertelur @ ovulate, seekor kucing akan sentiasa mengalami kitaran in heat mereka sehinggalah mereka 'mating'. 

Terdapat beberapa peringkat apabila kucing 'in heat' seperti di bawah:

Proestrus:

Peringkat atau fasa pertama 'in heat' ini berlaku selama satu atau dua hari. Pada ketika ini vulva kucing akan membesar sedikit dan kelihatan basah (tetapi selalunya tidak begitu ketara). kucing betina ini akan menjadi agak gelisah, bertambah selera makan dan lebih manja kepada tuannya.

Pada ketika ini ianya akan menarik kucing jantan tetapi masih tidak ingin mengawan. Kucing betina juga akan kencing di kawasan tertentu rumah sebagai tanda, dan peringkat ini dikenali sebagai peringkat 'courtship'. dimana exposure kepada kucing jantan akan menjadi stimulus hormon untuk full heat.

Jika kita tak mahu kucing kita hamil, kita sepatutnya mengambil langkah awal apabila kucing mula menunjukkan tanda2 proestrus ini.

Estrus:

Peringkat atau fasa kedua ialah peringkat penerimaan sexual (sexual receptivity). Peringkat ini biasanya dikenali oleh pembiak kucing @ breeders sebagai 'heat' dan ianya berlangsung antara 4-6 hari. Kucing betina dalam fasa ini akan mengeow dengan lebih panjang dan kuat, dan agak kerap serta constant. Terdapat perubahan yang ketara dalam behaviour kucing dalam fasa estrus ini. Kucing akan menjadi lebih manja berlebihan dengan manusia, kerap menggesel dan 'weaves' dicelah-celah kaki, menggoyangkan pelvisnya serta menggolekkan badan diatas lantai. Apabila kita cuba mengangkatnya ketika bergolek di lanti, kucing akan menangkap tangan kita dan kadang-kadang menggigit.

Semakin kuat 'urge' untuk mengawan, semakin kuat kucing teresbut mengeow hingga kadang-kadang ianya kedengaran seperti dalam kesakitan. Tangisan seperti ini akan menarik kucing jantan dari jauh dan dekat. 

Untuk memastikan kucing betina kita itu telah bersedia untuk mengawan (receptive for mating), kita boleh memegang tengkuknya dan mengurut badannya kebawah menghala ke ekor. Jika kucing di dalam fasa estrus, dia akan menaikkan punggungnya ke atas, menggerakkan ekornya ke sebelah dan punggungnya akan turun naik dengan menggunakan gerakan kaki belakang. 

Fasa estrus ini biasanya bertahan antara 4-10 hari.

Interestrus:

Fasa ketiga ini berlangsung selama 7-14 hari. Dalam fasa ketiga ini, kucing betina akan menolak untuk mating dan akan melawan secara aggresif jika ada kucing jantan yang cuba untuk mengawan dengannya. 

Apa yang berlaku dalam fasa interestrus ini bergantung kepada apa yang berlaku semasa estrus. Jika tiada pengawanan berlaku, kucing betina akan melalui fsa intersetrus ini selama 7-14 hari, sebelum memulakan kitaran baru dengan fasa proestrus dahulu diikuti estrus. Sekiranya berlaku ovulasi dari sexual intercourse tetapi kucing itu tidak mengandung, kucing akan memasuki fasa 'pseudopregnancy' yang berlaku selama 36 hari, Jika kucing tersebut berjaya hamil, anak kucing akan dilahirkan dalam anggaran 63 hari kemudian. 

Anestrus:

Fasa keempat ialah fasa dimana kucing memasuki jangkawaktu berehat dari reproduksi (reproductive rest). Fasa ini juga diguna pakai untuk kucing2 betina yang tidak lagi mengalami kitaran reproduksi fasa pertama hingga ketiga. 


Jadi, beberapa perubahan sikap kucing yang kita boleh jangkakan jika kucing kita in heat adalah seperti berikut:

1. Terlebih manja..



Kucing kita akan terlebih manja dari biasa, dan dia akan sentiasa menggeselkan baddannya dikaki kita atau perabut semasa estrus, dan sekiranya kita ada kucing jantan yang belum dineuter, kucing betina itu akan sentiasa berusaha menarik perhatiannya. 

2. Sentiasa berada dalam kedudukan 'mating' ie lordosis..



Dalam keadaan ini biasanya kepala kucing akan rendah ke bawah manakala bahagian sisi dan belakangnya akan tinggi sedikit. Kucing betina juga akan mengalihkan ekornya ketepi bagi mendedahkan bahagian vaginanya.

3. Mengeluarkan bunyi yang bising..


Kucing akan mengeow dengan lebih kerap dan lebih bising, bertujuan untuk menarik perhatian kucing jantan.

4. Spray atau marking..


Tak semua kucing betina akan spray atau marking urine mereka dirumah, tetapi jika ianya berlaku ia merupakan satu proses yang natural..walaupun kita akan rasa geram. Kucing betina akan menanda kawasan untuk menarik kucing jantan..

5. Kerap menjilat vagina..


Kucing betina akan kerap menjilat vagina mereka yang kelihatan sedikit membengkak..

So jika kita tak nak bagi kucing2 kita melalui kitaran ini dan mengandung, rasanya lebih baik kita mandulkan lebih awal. 

351 comments:

  1. thanks sudi kongsi tips tpi bolehtak buat senarai barang penting untuk kucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. no problem at all, just nak confirmkan yang Asrol maksudkan senarai barang2 untuk kita bela kucing atau senarai barang bila kucing kita pregnant?

      Delete
    2. no problem at all, just nak confirmkan yang Asrol maksudkan senarai barang2 untuk kita bela kucing atau senarai barang bila kucing kita pregnant?

      Delete
    3. Thanx share info
      Mmg Qaseh tgh high in heat

      Delete
  2. saya ada seekor kucing betina tgh on heat sama mcm kat atas, tak tahu nak buat mcm mana, nak bwk g mandul tak ada masa, dia asyik meow2 je nak cari boy...kesian pulak tgk dia mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang setiap kali mereka mengalami keadaan ni pasti mereka akan mengeow tanpa henti..jika kita tak mandulkan perkara itu akan sentiasa berulang mengikut kitaran. Paling mudah ialah dengan mencarikan partner, samada meminjam kucing lain untuk baka yang baik atau lepaskan supaya dia dapat mengawan (kaedah ini tidak saya galakkan).

      Delete
  3. kucing jantan yg in heat akn berkelakuan mcm kucing betina juga ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing jantan biasanya akan response pada kucing betina yang in heat, dan ini terjadi apabila mereka terbau ada kucing betina yang sedang bersedia untuk mengawan. Perkara ini boleh dikatakan akan terjadi pada bila2 masa pada kucing jantan, tidak seperti pada kucing betina yang mengikut kitaran masing2. Tanda2 kucing jantan in heat sama seperti kucing betina ie membuat bunyi yang bising menandakan dia bersedia untuk mengawan dgn mana2 kucing betina, menanda kawasan ie urine spraying dan kelihatan gelisah apabila kucing betina berbunyi.

      Delete
  4. Bila tempoh yg paling awal kucing yg lps beranak akan mengandung semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas bersalin, kucing betina boleh mengalami semula kitaran kawanannya seawal beberapa hari, jadi dia boleh mengandung semula bila2 masa selepas bersalin.

      Delete
  5. boleh ke mandulkan kucing jantan yg tgh on heat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya terlepas pandang mesej ni. Boleh dimandulkan bila2 pun sebab kucing jantan sentiasa bersedia utk mengawan sepjg waktu apabila ada kucing betina yg in heat

      Delete
  6. boleh ke mandulkan kucing jantan yg tgh on heat?

    ReplyDelete
  7. Kucing saya dlm keadaan sprti diatas.. tunduk smbil angkat punggung.. gelisah.. mnja.. mengaung tu xdak lar kuat sgt.. sbb sblom ni pon x prnh dgr suara dia. Pendiam orgnya.. hahaha..

    Tp mslhnya, bila bwak jumpa jntan, depa brcumbu dlu.. igt brjln lncr.. tp gaduh lar plak..

    Kcing ni indor.. x tau lar prnh mngawan ke x sbb ambik ngan kawan..

    Ad apa2 mklumat yg prlu saya tau??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kucing ni memilih pasangan masing2, nak dapat keserasian untuk mengawan tu kadang2 makan seminggu dua jika diletakkan dalam satu sangkar yang sama. Jika ada kucing jantan yang dah matang u boleh biarkan mereka bersama untuk beberapa waktu..mereka bergaduh pada peringkat awal berkenalan tu biasa pada kucing.

      Delete
    2. boleh ke mandulkan kucing betina yg tgh on heat?

      Delete
  8. haiii... sy nk tanya .. sy ada seekor kucing bertina... dan kucing jantan.. sy nk tanya knpa kucing bertina ,sy mrh... kucing jantan, sy lps dye mengawan.. knpa yea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, kdg2 kucing betina ini boleh mengawan dgn beberapa kucing jantan dlm satu kitaran in heatnya, dan selepas mengawan dia mmg boleh menjadi aggresif pada kucing2 lain

      Delete
  9. Hello, sya ada kucing betina baka mainecoon umo sekitar 9months and now on heat, sya nak tanya.. Umo kucing yg sesuai utk pregnant?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk mainecoon n persians mereka mula mengawan pada umur 9 bulan keatas, sekiranya tubuh badannya sihat, ia boleh mengandung terus. Selalunya pada umur setahun ke atas lebih sesuai utk kucing pregnant.

      Delete
    2. Okey, thanks untuk info.. Tapi skiranya dlm umo 9bulan ke atas tu dah mula nak mengawan, kita dah boleh biarkan kucing tu utk mengawan tak? Sebab sya takut2 jugak kena effect dgn kucing.. Thanks..

      Delete
    3. Boleh, biasanya tak akan ada masalah..

      Delete
    4. Salam.. Hai.. Nak tanya tanda2 awal kucing tu dah pregnant mcm mna?

      Delete
    5. Salam..biasanya jika kucing pregnant antara tanda awal puting2 susunya mula nampak prominent dan membengkak, dan bila kita pegang perutnya akan terasa keras dari biasa. Dan yg pasti dia akan berhenti mengeow yg bising seperti ketika ingin mengawan.

      Delete
  10. Hai, saya ada seekor kucing betina, previously (dalam awal tahun) pernah hantar dia untuk mating, tapi xmenjadi sebab dia garang. Kali nie nak hntar dia mating sekali lagi, tapi bila dah nampak jantan tu, dia tak miang pulak. dia jadi garang balik. pegang dia pun habis dia cakar. apa saya boleh buat untuk bantu dia mating?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, biasanya untuk mating tidak semudah yang kita sangka. Kucing betina walaupun in heat masih memilih untuk mencari pasangannya, dan untuk tujuan tersebut u perlu bagi dia masa untuk kenal pasangannya. Maknanya untuk mating terjadi, mesti cuba letakkan kedua2 kucing jantan dan betina disatu kawasan atau kandang yang sama untuk beberapa lama, mungkin seminggu dua atau lebih sebelum mereka boleh serasi untuk mating. Pada peringkat awal perkenalan memang biasanya kucing betina akan tunjuk garang dan bergaduh dgn kucing jantan, dan juga garang terhadap kita tuannya..tapi biarkan saja, lama kelamaan mereka boleh mating. Ini saya lakukan berdasarkan pengalaman saya sendiri ye

      Delete
    2. oraite2, saya dah buntu cmne nak tolong dorang mating. hahaha. so, kena bagi dorang kenal satu sama lain dulu la ye? Yang jantan pun dah takut dengan dia. terima kasih ye. :)

      Delete
  11. Hai..

    Pernah spayed kucing tak? Sebab kucing saya ni dah spayed tapi dia tunjukkan tanda tanda nak mengawan. Saya agak curious sikit, kalau kucing yang dah spayed memang akan tunjukkan tanda tanda mating ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, kucing u jantan ke betina? Jika betina, spay atau neuter melibatkan pengeluaran ovary, tube dan rahim sekali, jadi tidak ada lagi hoemon yang akan menggalakkan behaviour seperti bersedia untuk mengawan. Bagi yang jantan ianya melibatkan pengeluaran testicle, jadi kucing jantan tidak ada benih yang boleh dihasilkan lagi.
      Sepatutnya selepas dispay kucing2 ini kurang menunjukkan reaksi seperti bersedia untuk mengawan.

      Delete
  12. Salam, saya suda matingkan kucing betina saya dgn kucing jantan lain, saya beri pinjam kucing betina saya dlm seminggu dan berjaya lakukan proses mating tu, selepas pulang balik, kucing saya masih mengiaw, memang selepas sudah mating, kucing betina akan sentiasa mengiaw sampai proses onheatnya betul2 habis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kucing betina bila onheat boleh mengawan beberapa kali dengan kucing yang sama atau kucing berlainan. Kadang2 proses mengawan mengambil masa beberapa kali dalam satu cycle, dan diharapkan proses mating kucing u yang agak pendek waktunya dalam seminggu tu betul2 berjaya. Memang kucing betina akan sentiasa mengiaw sehingga dia betul2 habis season mengawannya dan biasanya once pregnancy berlaku dia akan berhenti.

      Delete
  13. kalau kucing tak dapat mengawan cam mane..??
    ade kesan negetkf tak..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengawan tu satu proses semulajadi bila kucing meningkat dewasa..tak ada kesan negatif jika kita kurung kucing kita atau kita halang dia dari mengawan, cuma jika kita tidak memandulkannya dia akan sentiasa mengalami onheat yang berulang2 dan kebiasaannya kucing betina akan mengiaw berpanjangan manakala kucing jantan akan kerap menanda kawasan. Jadi agak tidak selesa kepada tuan punya kucing dll.

      Delete
  14. Saya ada dua ekor Kucing.seekor betina n seekor jantan. Yang jantan tu saya Baru kenalkan dgn si betina.lebih kurang dua bulan.tp diorg xngam.xleh dekat2.mesti bergaduh.tp bila betina on heat.ia sendiri pergi cari si jantan.menunjukkan 'ready' in mengawan.tp si jantan bt xtau je..sibetina ikut je kemana si jantan pergi..macam mana saya nk selesaikan masalah ni ye? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kucing2 ni ada preferance masing2 maknanya jika dia tak suka dgn kucing yg berdekatan, kawanan tak akan berlaku. Tetapi jika diberikan sedikit ruang dan waktu dan jika tak ada pilihan jantan atau betina lain, mereka boleh bersama satu hari nanti. Mungkin lebih baik kurungkan mereka dlm satu kandang yg selesa supaya mereka boleh mengawan

      Delete
  15. assalammualaikum . . saya sekarang nak tanya berapa lama makan masa untuk bagi kucing bunting . . sbb kucing sy yg betina semiflat . . sy lepas je jd dah pernah la beberapa kali bunting dengan baka kampung . . so kali ni nak bagi bunting dengan baka yang sama dengan dia . . letak dalam sangkar , bergaduh . . hampir satu minggu lebih , bila jantan tu dekat . . confirm kucing betina marah . . boleh detailkam x mcm mne , lama mne dan mcm mne nak cam kucing sy dah pernah dicekau oleh jantan yg saya nak kacuk ni . . sbb jantan tu memang nak sangat tetapi betina ni xde plak nak mengawan . . suara pun x pernah dgr nak mengawan . . boleh ke bagi bunting klu si betina xnak , tetapi si jantan nak . . terima kasih . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya jika baru diletakkan bersama kucing perlukan masa utk kenal dan bersedia utk mengawan. Berikan waktu antara dua minggu ke sebulan untuk kucing u mengawan tapi ini hanya akan berlaku jika kucing betina u tidak pregnant sebelum dikenalkan dgn jantan tersebut. Jika sudah mengawan biasanya kucing2 jarang bergaduh lagi..

      Delete
  16. ok . . terima kasih . . tetapi boleh ke bunting . . kalau jantan nak tetapi betina xnak . . huhu . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak susah juga utk bunting jika tak mengawan, tetapi kebiasaannya betina akan mengalah bila musimnya datang..biarkan terkurung utk jangkawaktu yg lama ye

      Delete
    2. ye ke . . saya x tahu bila musim mengawan . . kalau la si jantan dapat cekau dia walaupun dia xnak . . boleh juga kan bunting ? kebiasaan paling lama brape bulan untuk dye bunting klu si jantan nak n sibetina xnak . . sedih2

      Delete
    3. Biasanya bagi kucing betina kitaran utk mengawan agak cepat selagi dia belum bunting, selang beberapa minggu sekali, ditunjukkan dgn tanda2 dia nak mengawan. Cuma jika dia dah bunting kitaran utk mengawan akan berhenti.

      Delete
    4. boleh x nak id wechat or ws awk ? fuhhh . . pening sy . . skrg sy betul2 minat yg munchkin . . hmmmm . . tp harga tinggi . .

      Delete
    5. Munchkin mmg tinggi harganya esp yg pure breed..
      Saya tak guna weechat cuma guna Whattsapp..boleh bg saya hp no utk saya add

      Delete
    6. ok . . jap 0129561695 . . huhu . . agak banyak soalan . . terima kasih . . ws secepat mungkin ye . .

      Delete
  17. salam..boleh share brp lama kucing bunting ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya waktu gestasi atau waktu bunting kucing sekitar 63-65 hari, agak normal juga antara 60-70 hari kandungan.

      Delete
  18. Hai, saja nak share kucing betina saya pon on heat. Jarang dengar suara, smpai masa bising sangat dibuatnya. Bila dilepaskan dok terkuak lentang nak mengorat jantan, tapi takde pon yang nak/berminat. Memang mengambil masa ke? Macam kesian plak takde yang nak kat dia. Hahaha and kucing sya ni betina, indoor. Lets say, time utk mengawan ni dah habis, rasanya dia nk indoor lagi ke? Sbb asik keluar utk mengawan kan. Thanks ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, biasanya memang mengambil masa sikit untuk kucing dapat jantan yang berkenan, ada waktu ada jantan yang dekat tetapi dia tak nak, begitu juga sebaliknya. Jika kucing indoor sebaiknya u cuba pinjam kucing2 jantan dari tuan yang u kenal untuk cuba mengawan, jika dah dilepaskan keluar biasanya dia tak akan selesa untuk terus fully indoor kemudian hari, jika dia berjaya mengandung dan selepas melahirkan dia akan mengawan semula.

      Delete
  19. Salam, kucing betina saya tgh on heat sekarang. Masalahnya, family saya agak memilih pasangan utk mating dia utk menjaga baka. Sampai sekarang masih belum lagi jumpa pasangan yg sesuai utk kucing saya. Jadi, kalau kucing saya tak mengawan dlm musim kali ni, berapa lama kitaran mengawan ni akan berulang semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bagi kucing betina in heat atau estrus kitarannya sekitar 3-14 hari, secara averagenya dalam seminggu. Jika tiada mating berlaku, kitaran in heat ini akan berulang semula dalam 1-3 minggu.

      Delete
  20. Salam..kucing sy ada tanda2 nak mengawan skrg..kucing biasa, berumur dlm 8bln..sy nak matingkan dia dgn kucing jantan sy, dlh baka besar..bole x dia mengawan & mengandung memandangkan saiznya lebih kecil berbanding kucing betina lain yg sebaya umurnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, jika kucing tu dah mencapai usia matangnya ie 6 bulan ke atas dan ada tanda2 dia ingin mengawan, biasanya tidak menjadi masalah untuk dia hamil walaupun saiz badannya kecil. Yang penting sewaktu kehamilannya jika ianya berlaku pastikan dia mendapat makanan yang berkhasiat dan cukup

      Delete
  21. Salam..boleh ke kita mandulkan kucing yang tgh in heat?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing yang tengah in heat boleh dimandulkan walaupun kebanyakan vet lebih prefer untuk melakukannya selepas tamat tempoh in heat tersebut. Ini kerana sewaktu in heat, bekalan darah ke ovary dan uterus kucing akan bertambah dan ini boleh menyebabkan pendarahan, jadi prosedur yang simple boleh menjadi sedikit rumit, manakala kosnya juga agak mahal dari prosedur biasa.

      Delete
  22. Salam. Sy nak tanya. Apa tanda2 kucing mengandung? Dan normal ke masa mengandung tu kucing betina akan meow meow seolah2 macam cari jantan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing apabila mengandung akan berhenti mencari jantan seperti waktu in heat..biasanya kucing yg mengandung akan mula menunjukkan tanda paling awal iaitu puting susu yg makin jelas ketara, seterusnya perutnya mula membesar. Dan jika kita sentuh perutnya kita akan dapat rasa kandungannya

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Okay terima kasih. Satu lagi sy nak tanya. Macam mana cara nak atasi masalah bulu kucing gugur? Anak kucing sy umur 2 bulan byk betul gugur bulu 😅

      Delete
    4. Utk bulu gugur kena tengok kulit kucing samada ada ruam2 tertentu atau kwsn yg botak..itu tanda ada jangkitan fungus biasanya, atau jika ada kutu yg banyak. Pada umur 2 bulan biasanya lebih pada masalah kulit

      Delete
  23. Assalam..perkongsian yg sangat menarik. Nampaknya mmg tgh musim mengawan ye. Kucing sy parsi campor. Dh umur 1 tahun, agaknya dulu hilang masa umur 10bln sbb cari pasangan. Ni baru jumpa balik nak mating ngan kucing jiran plak. Kerisauan kami ialah kami tak mahu kucing ni hilang al maklum kucing manja, senang diambil orang. dah 2 hri ni duk kurung dia, rasanya dh mengawan dh tu. Jiran bagitau.. hee. Macam mana ya supaya mereka ni x hilang selalu akibat heats kucing betina ni? Jenuh kucing hilang sokmo. Kami x kurung dia mmg bebaskan area kawasan umah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kucing jenis mixed persian biasanya sangat manja dan biasanya homey type..mereka jenis yg suka berada dirumah yg selesa dari diluar. Untuk mengelakkannya hilang apabila bebas berjln keluar mmg agak sukar..saya nasihatkan jika boleh biarkan dia jadi indoor type n bila tiba musim mengawan seeloknya matingkan dgn kucing yg juga jenis indoor seperti kucing jiran. Satu lagi cara utk elakkan dia keluar mencari pasangan ialah dgn meneuterkannya..ie memandulkan kucing u.

      Delete
  24. salam. sy pinjam hp ayah sy ni nak the curiosity sy ni. ha-ha. semalam sy hantar kcing jantan sy pegi neuter n dia dlm keadaan on heat. then dia still mengiow kuat and still pancut lagi lepas sedar dr bius? kenapa yek? sy mmg panic. Hope bole tlg. thanks sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya bila dia tgh in heat n di neuter mmg dia akan masih bising n memancut akibat residual hormon yg dia ada. Biarkan dia calm down dahulu dalam lebih kurang 10 hari baru dia akan ok mcm biasa ye..

      Delete
  25. https://www.facebook.com/abganashensem/

    ReplyDelete
  26. Hi,kucing sy baru beranak dlm 2 minggu.bila sy boleh mandul kan die?sebab dah ada kelibat kucing jantan lain dtg rumah sy.then ada ank kucing betina umur baru cukup 5bulan.dah boleh mandulkan die tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk dimandulkan selepas bersalin, seeloknya tunggu sehingga 6 minggu kerana pada waktu tersebut rahim kucing akan kecut sepenuhnya dan kurang komplikasi. Utk anak kucing seawal 6 bulan boleh dimandulkan.

      Delete
  27. salam. kucing sy yg jantan nk mating, dia gigit2 leher si betina dan panjat belakang, si betina diam saja tapi tiba2 kucing betina ni akan mjerit kuat dan jauhkan diri dari kucing jantan ni sambil tergolek2 dilantai dan akan marah kpd si jantan. ianya berlaku beberapa kali. jadi saya asingkan mereka sebab kesian si betina. sy xpasti ini mmg natural ke si betina tgolek2 dan mjerit kuat mcm tu atau si betina masih belum ready. apa yang patut sy lakukan?
    terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..biasanya utk mating betina kena in heat dahulu dan bersedia, ada waktunya ia makan waktu berhari2 utk matingty berlaku. Dari tanda yg ditunjukkan rasanya kucing betina u sudah sedia utk mating cuma mungkin belum selesa dgn si jantan. Seeloknya letakkan dlm satu sangkar besar dan selesa dan biarkan mereka mating naturally.

      Delete
    2. Dh mating dh 2 kalu c btina mnjerit n golek2 lps 2..Mnjerit kerna trjadinya kmasukkn anus c jnran kdlm anus c btina.

      Delete
  28. ohh kena tunggu berhari la sikit ye..kucing sy memang dok dalam rumah je jadi si betina memang tak boleh lari jauh sebab si jantan tetap ikut kemana je. bila sy asingkan, si jantan ngiau mcm bebel kat saya sebab asingkan diaorang. si betina memang agak agresif sb bila pegang nanti dia cakar. anyway, hope mating berjaya tapi lepas tu nak kena neuter la sebab mcm suffer je bila diorang on heat..ni pengalaman sy yg pertama so agak terkejut. tq reply sy, ye!

    ReplyDelete
  29. salam ada sy ada masalah sikit
    sy ada kucing 1pasang
    tapi yg betina dah on heat bising sangat2
    tapi jantan buat x tahu jew
    ape patot sy buat yup?jantan 11bulan betina 1tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya pada usia 11 bulan jantan dah bersedia utk mating. Dari pengalaman saya sendiri ada kucing jantan yg tak tertarik dgn kucing betina yg dibela bersama sejak dari kecil, jadi mungkin jika mereka tidak boleh mating u perlu carikan kucing jantan lain utk diletakkan dlm satu sangkar dgn kucing betina tersebut ye

      Delete
  30. Salam. Kucing saya betina dan sejak 2-3 hari ni asyik tak balik rumah. Makan semua taktau kat mana. Bila malam baru balik, itupun nak duduk luar. N dia ada 2 ekor anak umur dalam 5 bulan dan masih menyusu. Tapi semenjak dia selalu tak balik rumah ni, dia selalu jauhkan diri dari anak dia yang cuba nak dekat dengan samada untuk menyusu atau tak. Kadang tu sampai nak bergaduh dengan anak sendiri. Saya jadi kesian dengan anak2 dia macam kurang kasih sayang �� Dan baru2 ni kucing saya tu selalu muntah. Adakah kucing saya bunting atau dalam proses mengawan? Kebetulan ada 2 kucing jantan selalu datang ke rumah saya dan selalu saya jumpa kucing saya tu duduk lepak bersama. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya anak kucing akan bercerai susu seawal umur 2 bulan, maknanya tanpa susu ibu mereka akan tetap boleh survive dan boleh berdikari. Berkemungkinan ibu kucing tersebut telah bunting semula dan kerana itu dia menjauhkan diri dari anak2nya serta kerap tidak pulang kerumah. Untuk muntah2 tu ianya tidak berkaitan dengan kehamilannya, mungkin secara kebetulan dia tidak begitu sihat. Cuba perhatikan samada muntahnya berterusan atau hanya sekali dua. Jika berterusan dan dia tidak begitu aktif, perlu dipuasakan dari makan makanan yang biasa dan saya nasihatkan u kurung semula di dalam sangkar buat sementara waktu.

      Delete
  31. Salam...nak mintak number wassap boleh??sye ade pertanyaan untuk matingkan kucing....
    nie number sye 0143251356

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, maaf ye saya lebih prefer utk menjawab pertanyaan diblog, kerana telah pernah memberikan nombor saya kepada pembaca tetapi ianya amat tidak selesa kerana telah disalah gunakjan. InsyaAllah sebrg pertanyaan saya akan jawab di blog

      Delete
  32. salam.
    ade pertanyaan sikit.. kucing jantan saya ff low nose (bulu lebat).. dan betina pula kucing kampung jer (dsh).. 2 2 ni indoor cat.. sekarang ni tgh sibuk mengawan.. kadang2 sehari boleh capai hingga 7 kali proses mengawan tu... (normal ker) skarang dah 2 minggu .. tapi masih belum berenti proses mengawan .. berapa lama tempoh mengawan sebenarnye..

    dan akhir sekali.. bole ke anak nye nanti , ikut baka bapak.. bulu kembang.. sedang kan mak nye dsh sahaja...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kebiasaannya kucing jantan akan bersedia utk mating pada bila2 masa, manakala proses in heat ie ecterus pada kucing betina boleh bertahan sekitar 2 minggu. Dlm tempoh in heat ini dia boleh mengawan berulangkali dan dgn beberapa jantan, sebab itu ada ketikanya kita lihat anak kucing yg lahir boleh berbeza2 dari segi warna bulunya. Kucing tidak seperti manusia, ie kucing mengalami proses induced ovulation ie ovulasi yg terangsang. Jika semasa mating ovulasi berlaku dan kucing tersebut pregnant, kucing betina akan automatically berhenti mengawan.
      Anak2 yg lahir akan bergantung pada genetik ibu n bapa, jika genetik bapa lebih dominant anak2 yg lahir boleh mendapat bulu yg kembang.

      Delete
    2. terima kasih.. semua terjawab..

      Delete
  33. Salam, apakah keadaan/tempat yg sesuai untuk mating kan kucing yg first time mengawan? Kucing betina sedang on heat tp belum pernah mengawan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kebiasaannya kucing boleh mengawan dimana2 dan dlm apa keadaan pun, cuma bergantung dgn kehadiran kucing jantan yg boleh mengawan. Tak perlu disediakan apa2 ye..ianya akan terjadi secara semulajadi

      Delete
  34. slm. anak kucing betina sy -baka siamese- dh mula tunjukkn simptom2 di atas w/pun usianya belum lagi 5 bulan. sy adopt dia & abg/adk dia waktu usia dia org belum lagi sebulan. sy x nk dia org mengawan sesama sendiri kerana sy nk spay/neuter kn mrk ber2. perlu kh sy tgu hingga usia mrk 6 bulan baru nk spay/neuter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, untuk siamese cat memang tempoh matangnya lebih cepat dari kucing baka lain, boleh seawal 4 bulan. Untuk di spay atau neuter boleh dibuat pada usia 5-6 bulan, jika kucing u dah mula menunjukkan tanda2 in heat adalah lebih baik untuk memandulkannya tanpa perlu menunggu lebih lama.

      Delete
  35. nk tanya, knp kucing betina naik atas kucing betina seperti mahu buat persetubuhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe biasanya kucing betina tak bust mcm tu..jantan yg akan buat

      Delete
    2. Kcg 2 mgkin jnis yg lsbian 2..wahahaaa....

      Delete
  36. Nak tanye, kucing betina saye tgh mengandung sekarang... Rase dh nk masuk 3 bulan.. Masalahnye skrg ni.. Kucing jantan saye asyik nk mengawan ngn kucing betina tgh ngandung ni.. Yg betina ni diam je x penah marah jantan tu nk mngawan.. Die diam je.. Smpi tengkung betina tu melecet2... Saye risau si jantan slalu pijak perut betina tu.. Dh tak larat nk ketuk si jantan.. Siang saye terpakse masuk kan si betina dlm sangkar... Perkara mcm ni biasa atau tak.. Risau ngn kandungan tu sbb slalu sgt si jantan pijak perut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebiasaannya tempoh kehamilan kucing betina ialah 65 hari ie dalam 2 bulan atau paling lama 9-10 minggu ye. Jika kucing betina u mengandung pasti kandungannya telah jelas kelihatan dan kebiasaannya kucing betina tidak akan mengawan pada waktu tersebut dan tidak menarik pada jantan. Kalau betul dia memang mengandung seeloknya u asingkan dari si jantan.

      Delete
  37. Saya nak tanya, kucing betina saya sekrg tgh on heat, sy kesian kn dia sebb die mengeow dgn kuat, then saya lepaskn die cari jantan, dlm 5 minit sy pg cri kucg sy cz rasa xnk die mating dgn kucg outdoor, lepastu saya cube nk matingkan die dgn kucing adik ipar saya.. soalan sy sekiranya kucing betine sy bunting, baka mana yang akan terjadi? baka kucing outdoor tu ke atau kucng yg sy cube matingkn tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika u sekadar melepaskan kucing betina u dlm jangkawaktu 5 min rasanya dia belum sempat utk mengawan. Kecuali jika mmg u nampak kejadian tersebut, ianya tidak terlalu mudah bg kucing u kerana walaupun dia on heat tetapi biasanya memerlukan masa utk dapat jantan yg sesuai.
      Sekiranya u mmg yakin kucing u sempat mengawan dgn kucing outdoor dan kemudian mengawan dgn kucing yg u inginkan, maka anak2 yg terhasil boleh dari baka kedua2nya ye

      Delete
    2. ooo macam tu.. sebab lepas 5 minit sy amik kucing saya tu, sy tgk area kemaluan dia berair.. memg rasa menyesal sgt2 lepaskan dia masa tu.. apa2 pun tq so much kepada Kucingku Duniaku sudi reply pertanyaan saya :)

      Delete
  38. Salam. Baru2 ini saya bawa kucing betina saya untuk mating. Selepas seminggu saya bawa balik, kucing betina saya mula mengiau kuat semula. Perlu ke saya bawa kucing saya pergi mating lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..biasanya tempoh seminggu agak tak mencukupi utk mating kerana kucing perlu selesa dgn pasangan. Jika sekiranya kucing u masih menunjukkan tanda2 ingin mating semula dan konsisten rasanya u perlu bawa utk mating sekali lagi.

      Delete
  39. salam, saya ada kucing outdoor yang sedang bunting...kenapa bulu dia semakin menipis dan bagaimana untuk mereawatnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. send to my email syam7977@gmail.com terima kasih

      Delete
    2. salam, saya dah send jawapan ye.

      Delete
  40. Hi..sya nak tnya kucing sdg pregnant mengawan jga ka?sy rasa kucing sy sdg pregnant tp smua tanda2 d atas sedang berlaku dgn kucing sy skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, kebiasaannya kucing boleh mengawan beberapa kali pada jangkawaktu yg sama, kerana kucing mengalami induced ovulation. Cuma jika selepas mereka mengandung mereka akan secara sendiri akan berhenti mengawan

      Delete
  41. Hi sya nak tnya lagi..kalau kucing msdg pregnant ble mandul kan ke?tq

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  43. Salam. Saya nak tanye..kucing betina saya sekarang dalam proses mating dengan kucing jantan saya. Buat masa ni.. letak dorang dalam sangkar yang sama. First time masa betina ni on heat, jantan x berjaya mate dengan dia walaupon struggle byk kali (dua2 first time mating). Tapi this time, dah berjaya. Hihi. So nak tanye.. kalau mating tu berjaya n dia mengandung, boleh ke letak dorang dlm sangkar sama atau saya patut asingkan terus?
    Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..jika mating tu berjaya dan kucing betina u bunting, masih boleh dibiarkan dlm satu sangkar asalkan ianya selesa terutama kepada kucing betina tu. Tak perlu diasingkan, kecuali jika kucing betina u tak selesa

      Delete
  44. Salam. Kucing jantan saya asyik mengeow tanpa henti. Sampai naik runsing dibuatnya. Dia kucing indoor. Kalau dilepaskan takot jadi apa2 sebab dri kecil dia x pernah bkwn dgn kucing lain. Boleh ke saya nak mandulkan dia atau ada sugestion lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya kucing u tu telah matang untuk mula mating..jika u tidak bercadang utk membenarkan dia mating boleh dimandulkan segera.

      Delete
  45. Salam. Ada cara x nk tenangkan kucing yg tgh on heat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing yang on heat agak susah untuk ditenangkan sehingga waktu on heatnya tamat dalam jangkawaktu 7-10 hari..apa yang boleh kita buat ialah mencarikan partner untuk mating, atau jika kita tidak menginginkan kucing kita mating, seeloknya dimandulkan

      Delete
  46. Kucing betina saya baru habis mate.. tapi kat tengkuk dia ada timbul mcm kudis (kot).. mula2 saya ingat kesan gigitan kucing jantan sebab kesan luka tp lama2 macam biji2 tu mcm warna coklat gelap. Adakah tu kesan luka yang mengering atau jangkitan kulit ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika luka biasa yang disebabkan oleh kucing jantan selalunya luka itu supericial sahaja ie tidak dalam. Kesan luka yang mengering tidak akan terlalu tebal walaupun ia berwarna coklat, Jika ketulan itu agak besar, berkemungkinan ianya bukan kudis akibat mengawan tetapi jangkitak kulit seperti fungus, Perhatikan samada ianya semakin membesar atau tidak, dan samada kucing kerap menggaru tempat tersebut. Jika ianya makin membesar atau merebak, bawa ke vet ye

      Delete
    2. Ok..terima kasih. Dah bawak pegi vet td. Betol kata u..ada jangkitan fungus.. kesian dia...hehe.. terima kasih !=)

      Delete
  47. Hello?! Sya ada kucing siamese betina then sekarang dia ada tanda-ii sama mcm kat atas.Sya kesian tengok dia tk habis-ii mengiau sampai suara tk dk tpi sya x ada kucing jantan. jadi sya tanya ayah saya sma ada nk pinjam kucing jantan atau lepaskan ja. ayah sya suruh lepaskan tapi sya risau dia x blik rumah. mcm mna yea? nk pinjam kucing or lepaskan saja? mohon diperjelaskan. ASAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, jika boleh saya nasihatkan jangan dilepaskan bebas begitu sahaja kerana kucing u akan mengawan dengan kucing2 liar diluar, selain dari baka yang tidak diketahui kucing u juga boleh terdedah kepada ancaman jangkitan kuman seperti parvo, feline leukemia dll. Jika anda sekeluarga tidak mau ada kucing tambahan saya nasihatkan mandulkan kucing u tu, atau jika tidak cuba carikan kucing2 lain dari kawan atau jiran yang boleh dimatingkan dgn kucing anda ye

      Delete
  48. Hello?! Sya ada kucing siamese betina then sekarang dia ada tanda-ii sama mcm kat atas.Sya kesian tengok dia tk habis-ii mengiau sampai suara tk dk tpi sya x ada kucing jantan. jadi sya tanya ayah saya sma ada nk pinjam kucing jantan atau lepaskan ja. ayah sya suruh lepaskan tapi sya risau dia x blik rumah. mcm mna yea? nk pinjam kucing or lepaskan saja? mohon diperjelaskan. ASAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak confident..baik cari kucing2 kawan atau cari yang buat service mating.. sekurang2nye.. kucing awk terbela sikit.. tu pendapat saya la.. hehe

      Delete
  49. Kucing saya bulu panjang belom smpai 5bln tp dh menggatal. Riuh 1kampung bunyi... Boleh ke sunatkan sebab kecik lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 bulan dah boleh jika nak dimandulkan..dah selamat.

      Delete
  50. Kucing sy betina baka mainecoon..mmg skrg tgh "on heat".sebelum ni pendiam sgt tp skrg satu rumah dgr suara die.bila bg utk mengawan di tampar kucing jantan tu.skrg yg pelik sgt die ada keluarkan cecair kuning.tak pasti die kencing atau cecair lain.mmg terlalu kerap cecair tu keluar..cecair ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cecair kuning tu ialah cecair yang keluar ketika mereka ingin mengawan, bagi tujuan mating..bukan urine. Ianya tak najis, cuma perlu dibersihkan saja

      Delete
  51. Assalamualaikum..
    Masih aktif berblogging ke? Kalau blh sy dpt fon no whatsapp tuan punya blog ni, senang sy nak bertanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, masih aktif cuma dah prepare satu lagi topik, half way tru..blm ada cukup masa utk siapkan. Boleh emel saya di amihashim67@yahoo.com atau u tinggalkan no hp u disini utk saya contact

      Delete
  52. assalamualaikum...
    sy ada bela stray cat..baru bersalin dlm 2 bln..skg ni mungkin tgh on heat..sbb suara dia satu banggunan blh dgr..ada tk cara traditional yg blh buat utk mandulkan dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, tak ada cara traditional utk memandulkan kucing, still kena buat surgery utk buang ovarinya

      Delete
  53. kucing yg mengandung blh on heat tak..?sbb bila sy pegang n urut perut kucing ni mcm ada baby kt dlm tp dia pulak mcm on heat sbb mengeow kuat sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing yg pregnant tak boleh in heat semula, kdg2 tanda2 seperti in heat diakibatkan oleh rasa hebat akibat mengandung. Berkemungkinan kucing u tak mengandung lagi sekarang kerana dia baru saja melahirkan

      Delete
  54. sy ada dgr klu bg air tapai kucing tk blh mengandung..betul ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak galakkan kita menggunakan bahan2 sebegitu kerana takut mudarat pada kucing. Pemandulan cara begitu mungkin akan menyebabkan masalah kesihatan pada kucing..nasihat saya neuterkan..kucing kita selamat

      Delete
  55. Sy nak tanya...kalau kite tak mengawan kn kucing betina yg tgh in heat ni..ade ape2 kesan tak terhadap kucing betina kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya tak mendtgkan masalah cuma kucing kita boleh jadi stress, selain dari jrg2 berlaku ianya mengalami masalah ovari bengkak.

      Delete
  56. Boleh tak sy tnya no fon awak...nk tahu tentang kucing lebih lanjut...

    ReplyDelete
  57. Boleh ke mandul kn dia dalam keadanan dia tgh on heat...

    ReplyDelete
  58. kenapa kucing baru lepas on heat selepas tu mengeluarkan cecair berwarna kuning pada kemaluan kucing betina adakah normal

    ReplyDelete
    Replies
    1. rembesan cecair kuning memang normal pada kemaluan kucing betina kerana ianya adalah persediaan bagi proses mating.

      Delete
  59. ada kucing kawan mungapa selepas grooming atau mandi maklumlah dimasa cuaca panas ni..pada keesokan hari macam selsema air berwarna kuning keluar melalui hiding yang begitu banyak hingga meleleh ke mulut dan akhirnya mati dihari yang sama..baka ragdoll..saya keliru kenapa jadi macam tu..sian mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amat jarang kucing mati selepas dimandikan ye, kecuali jika dihanta untuk grooming di kedai, yang pasti banyak kucing2 lain turut dihantar ke sana. Jangkitan kuman virus boleh berlaku disitu seperti parvovirus yang boleh menyebabkan kematian yang cepat

      Delete
  60. satu lagi ok ke kalau kita tahan kucing tak bagi keluar rumah..maksudnya male cat adakah memudaratkannya..ye la takut kemurungan ke apa ke adakah selain dari itu..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak menjadi masalah jika kita menghalang kucing untuk keluar kerana risiko untuk cedera atau mendapat jangkitan2 virus amat tinggi jika dibiarkan outdoor. Cuma benarkan dia untuk berjalan bebas didalam rumah dan bukan hanya dikurung didalam sangkar. Jika kucing u itu sudah dewasa dan sudah ingin mengawan, saya nasihatkan untuk u spaykan kucing tersebut. Ini untuk mengurangkan tekanan pada kucing dan juga untuk mengelakkan tabiat kucing untuk menanda kawasan dan kencing merata2..

      Delete
  61. Boleh ke mandulkan kucing betina yg sekarang tgh on heat

    ReplyDelete
  62. Hai saya nk tanya sikit...kucing jantan saya 2x saiz betina...ada apa effect tak kalau mating kan dia???lg 1 kucing betina saya ada fungus ditelinga saya dah cucuk nk sapu ubat...rasa2 berapa lama saya perlu asingkan dari kucing lain??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, boleh dimatingkan walaupun berbeza saiz, tak menjadi masalah..
      Ttg rawatan fungus tu biasanya dlm 2 minggu dr akan repeat injection, dah boleh dibiarkan bercampur dgn yg lain selepas injection ulangan

      Delete
  63. Assalam. Sy pun nk mtk admin masukkan no synke dlm grup. Kucing syb onheat tp xde jantan nkbdi mating kn. Admin kasi no sy add blh x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, u boleh letakkan no telefon u disini mana tau ada yg terbaca utk matingkan kucing. Atau satu lagi boleh iklankan di dlm fb kelab kucing malaysia

      Delete
  64. kucing saya mengalami smua tanda2 di atas.. kucing saya juga langsung tidak mahu makan sampir 2hari .adakah ia akan menjejas kn nyawa kucing saya atau akan pulih smula sperti biasa...
    kucing saya jenis parsia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanda2 ingin mengawan akan mengambil masa beberapa hari, peaknya dlm seminggu. Dia akan berhenti seketika dan akan mengalaminya semula selepas itu jika mating tak berlaku. Dia tak akan menjejaskan nyawa kucing u tapi lebih baik jika dicarikan kawan utk mating..

      Delete
  65. assalam sy ingin bertanya kenapa ibu kucing ni selepas dikasi lepas pada 2-3 hari ada pendarahan di bahagian virginia dia nampak macam kucing betina tu kesakitan jew kesian tengok apa yang perlu dilakukan atau samaada cara perubatan trasional atau sebagainya...so adakah luka bahagian dalam ke tu..tolong jap..dah bawa pergi jumpa doktor yg buat tu tp katanya tak ada apa2 pun..pelik juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya selepas dikasi kita kena pastikan kucing tu berehat dan jangan benarkan dia terlalu aktif sekurang2nya 10 hari..ie diasingkan dalam kandang berasingan ye. Sedikit pendarahan memang mungkin akan berlaku..tapi ianya tidak membimbangkan. Kecuali jika kucing u demam dan tidak mahu makan atau minum

      Delete
    2. ok terima kasih..ada satu lagi soalan sebelum ni simptom kucing sy tidak menunjukan sebarang tanda sawan pun ya...sy sendiri pun tidak tahu..apibila dibawa utk divaksinkan selepas itu kucing sy macam lumpuh...tetapi bukan lumpuh sebab kakitangannya nampak macam kekejansan makan minum semua kena suapkan..perkarani ni dah hampir 2 bulan...apa yang perlu dilakukan dan petua utk sembuhkannya semula ceria seperti sediakala..sekarang makan ubat doc vet berikan...ada cara lain tak...sian bila kita tengok dia ..rasanya mcm bersalah klu sy tak vaksinnya pun tak jadi macam ni...plsss

      Delete
    3. Maksudnya kucing u jadi begitu selepas divaksinkan ye? Berkemungkinan kucing u mengalami masalah dengan tulang belakang atau spinal cordnya, berkemungkinan ianya sejak lahir atau akibat kecederaan. Jika keadaannya begitu peluang untuk sembuh agak sukar tetapi boleh dibantu agar pulih walaupun tidak sepenuhnya dan untuk mengelakkan wastage muscle dengan melakukan exercise pada kaki2 kucing tu ye..
      Saya tak rasa ianya disebabkan oleh vaksinasi kerana vaksinasi yang diberi tidak melibatkan masalah pada tulang belakang kucing

      Delete
  66. so tak adakah petua apa yang boleh membantu..sian tgk dia..tadi hidung mulutnya jadi biru lepas tu ambik air basahkan badan sikit pastu dak ok..what to do now

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh urutkan bahagian kakinya yang lemah setiap hari untuk menggerakkan otot2nya supaya boleh kuat sedikit. Petua tak ada cuma pastikan dia diberikan diet yang khas untuk kucing yang sakit..special diet dlm bentuk wetfood.

      Delete
  67. Assalam kenapa kucing jantan saya heat tapi kucing betina tak heat..si jantan cuba mengigt belakan tengkok betina tp sekali kena tampar la kucing jantan tu tgk mcm dua2 bergaduh..lepas tu kucing betina lari dikejar kucing jantan lagi rasanya dia tak giveup lagi...so kena lagi sampai kucing betina jadi takut sembunyi dalam bilik apa yang harus dilakukan tu yaaa..pencerahan jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kebiasaannya kucing jantan akan sentiasa on heat, tetapi kucing betina on heat bermusim. Jika sekiranya kucing betina tak ingin mengawan, dia mungkin tak selesa apabila diganggu oleh kucing jantan tersebut. Saya nasihatkan asingkan dulu buat sementara sehingga kucing betina mula menunjukkan tanda2 on heat, baru diletakkan sekali. Ini kerana jika kucing betina tidak selesa agak susah untuk mating kemudian hari.

      Delete
  68. assalammualaikum. saya ada pertanyaan. kucing saya dah in heat buat pertama kali.. katanya tak boleh mandulkan waktu ni ya? kalau lepas dia in heat boleh x mandulkan? ke dah terlambat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, if dia dah mula in heat tapi tak mating boleh saja dimandulkan. Jika dah mating u kena pastikan dia tak mengandung baru boleh mandulkan bila2 ye..

      Delete
    2. terima kasih.. sekrg ni nak dkt seminggu dh dia in heat. takpe ke klau tak biarkan dia mating? biar je gitu? ada effect pape tak.. kesian pulak tengok dia bising2 gitu. huhu

      Delete
    3. Biasanya waktu in heat dlm sepuluh hari..lepas dari tu dia akan rehat sekejap dan jika tak mengawan cycle akan berulang semula. InsyaAllah tak ada masalah serius cuma bising je

      Delete
  69. salam. sy ade kucing indoor mix bengal..jenis marble.. umur setahun. xpernah mengawan lg. n skrg ni dia sering mengiau nk kluar rumah. bila bagi kluar rumah..dia nk gaduh dgn kucing jalanan. so..ape yg ptut sy lakukan? ade kah dia on heat atau mmg nk kuar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa kucing u bising in heat..jika dia tak biasa keluar mmg dia akan bergaduh dgn kucing lain dulu..tapi utk lebih memudahkan u kena carikan dia kucing jantan utk mating dan letakkan bersama dlm satu tempat..mungkin mengambil masa sebelum mereka rasa selesa utk mating ye

      Delete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..kebiasaannya kucing akan mula mengawan dlm umur antara 6 -10 bulan, tapi kucing siamese breed mungkin akan seawal 5 bulan usianya..berkemungkinan kucing u sudah mencapai 6 bulan atau mungkin dia mmg cepat matang. Kebarangkalian utk hamil tetap ada sekiranya dia mengawan tapi oleh kerana usianya muda kandungan mungkin tidak cukup sihat utk survive..

      Delete
  71. Salam. Saya ada sepasang maine coon dan sepasang bristish short hair. Sekarang umur masing2 6-8 bulan. Yg maine coon betina dan start nampak on heat Sbb dah nak masuk 8 bulan. Jantan maine coon 6 bulan. Takde tanda on heat. Dan british short hair semua 6 bulan.

    Soalan saya semua sekarang masih duduk dlm kawasan dan bilik sama. Adakah saya perlu asingkan mengikut breed atau asingkan mengikut jantina sekarang atau tunggu yg jantan nampak miang dlu? Sbb saya takot nanti anak kacuk bsh / maine coon. Bila kucing jantan akan miang? Sbb tulis atas tentang kucing betina. Saya ingat nak start asingkan mereka ni. Cth siang bsh dlm bilik. Mlm maine coon dlm bilik. Semua kucing saya Tak buat kurungan. Takot diaorg membiak tak ikut baka tu mcm saya nak asingkan... Atau boleh whatsapp saya 0129678984. Nak belajar skit pasal bela kucing ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kucing jantan biasanya akan mula matang pada umur 5-12 bulan dengan tanda2 awalnya ialah spraying behaviour ie kencing utk menanda kawasan. Utk kucing jantan tanda2 in heat ialah bising apabila ada kucing betina yang dikesan sedang in heat di kawasan berhampiran.
      Jika anda mementingkan breed atau baka kucing, saya nasihatkan asingkan mengikut baka masing2 kerana jika dibiarkan bercampur baka kacukan akan sentiasa boleh berlaku. Jangan tunggu untuk kucing jantan nampak miang kerana apabila telah sampai maturitynya kucing jantan boleh mengawan pada bila2 masa sekiranya tertarik dgn kucing betina yang in heat.

      Delete
  72. Assalam, sy ada kucing betina half persian. Skrg umur setahun 3 bln. Dah mandulkan masa umur 6 bulan. Masalh skrg dy selalu in heat. Dlu pernah lepaskn bla dy in heat tp mmg x terjaga. So decide xnk lepas. Tp mmg dy in heat. Bawak jmpa vet, vet siap x percaya yg dy in heat sbb dh mndulkan. Tp skrg ni semua simptom in heat mcm saudara ckp ada pada dy. Mngiau sgt kuat dan berpnjngan smpai dh xdek suara. Apa perlu sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, memang agak wierd bila telah dimandulkan kucing masih lagi in heat. Ketika pemandulan, keseluruhan ovary dan uterus kucing akan dikeluarkan. Tetapi dlm kebarangkalian yang sangat kecil dan jarang berlaku terdapat tisu ovary yang terletak di bhgn di luar ovary yang sebenar yang kita panggil ectopic ovarian tissue, dimana ianya akan juga mengeluarkan hormone yang menyebabkan in heat symptoms. Atau jika semasa proses pemandulan ada bahagian tissue yang tidak sengaja tertinggal dan tidak dikeluarkan sepenuhnya. Ini amat jarang berlaku. Jika tanda2 in heat masih amat ketara saya nasihatkan bawa semula ke vet untuk di scan samada terdapat lagi ovarian tissue yang tertinggal, dan jika ada ianya bermakna ada surgery kali kedua untuk kucing u.

      Delete
  73. Salam, sy ada kucing betina mix flatface n maincoon usia dlm 8 bln..sy rasa dia tgh in heat sbb dr pendiam dah bsing2 siang mlm..terguling2..manja lbh dgn tuan,sy nak mating dengan dgn kucing kawan yg sama jenis tp kucing kwn yg jantan mcm x ada lg tanda2 mating..boleh ke nak letak kucing betina sy dgn kucing jntan tu..adakah ianya akn trjd mating or x jd lgsung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, untuk kucing jantan akan menunjukkan tanda in heat apabila ada kucing betina yang in heat berdekatan. Kucing jantan boleh mating apabila cukup dewasa tanpa perlu menunjukkan tanda2, boleh untuk u letakkan pada satu tempat yang sama tetapi perlu diberikan masa untuk mereka sesuai antara satu sama lain dan mating boleh berlaku

      Delete
  74. Salam..nak tnya..kcing sy mmg ad lalui fasa2 di atas, tapi tak berapa mengieow..cuma sekrang sy nak thu kenapa ad cecair mcm lendir keluar dr pgong dye..sy jd bimbng..sy xbw lg g klink..cme dptkn sdikit info dr intrnet dhulu..adakah ea tanda2 mengawan or masalah lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, cecair yang keluar dari punggung kucing u tu ialah sebenarnya lendir yg datang bersama keinginan nak mengawan, jadi ianya bukan satu penyakit. Ia akan hilang apabila waktu mengawannya tamat nanti, dan berulang semula bila dia on heat semula.

      Delete
  75. Baiklah. Proses n amek ms utk stop than happem again, right. Spnjg lendir tu keluar, apa patut sy buat. Sb kucing sy suka lepak dlm uma. Sy bimbng jika lendiran tu menitik di dlm rumah. Kucing sy n agk malas nk bersih diri. Ptut ke sy kurung kucing sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya lendir tu tidak terlalu banyak tetapi jika dia tengah in heat dan ketara menggesel2kan badannya barulah air lendir tersebut semakin banyak dan menitik. Cuma kita perlu bersihkan sahaja lendiran tersebut, jika anda tidak selesa seeloknya dikurung dalam sangkar yang selesa

      Delete
  76. Salam..kucing saya dlm proses mating..proses mating trsebut dh berlaku beberapa kali..soalan saya brpa tempoh masa kucing jantan dan kucing betina hrus dikurung bersma? Dan bgaimna kita nk tahu proses mating tersebut berjaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..utk mating kucing perlukan keserasian dan masa utk mengenali pasangan, jadi tempoh utk dikurung bersama mungkin perlu dua minggu atau lebih. Tandanya yg paling mudah ialah apabila kucing betina sudah tidak mengeow yg bising dan kuat utk mencari pasangan. Dan utk mengetahui mating berjaya atau tidak perhatikan perubahan pada saiz perut kucing betina dlm masa sebulan dari mating.

      Delete
  77. Assalamualaikum. Saya nak tanya. Kenapa kucing saya jantan mainecoon keluarkan dia punya anu yang macam cacing tu padahal umur dia baru nak masuk 6 bulan? Pastu dia goyangkan dan ada cecair jernih kat situ. Adakah tu tanda dia nak mengawan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..pada usia 5 bulan keatas kucing jantan sudah cukup matang utk mengawan, dan cecair jernih tersebut biasanya akan keluar bila dia sudah sedia utk mengawan ye

      Delete
  78. Salam. Sorry keluaq dari tajuk. Kucing saya cirit birit dan demam. Dia selalu muntah. Saya bagi ikan rebus hancur tapi tak sampai 10 minit dia muntah balik ikan tu. Bagi makanan lain, dia tak mau makan. Dia cuma makan ikan rebus. Jadi, apa patut saya buat? Saya dah bagi ubat demam dan cirit birit kat kucing saya tapi macam tak dak perubahan pon.

    ReplyDelete
  79. Replies
    1. Betul..puasakan dari makanan kecuali air bersih..
      Utk demam boleh saya tahu u berikan ubat apa ye? Tolong jgn berikan ubat demam manusia pada kucing ye..

      Delete
  80. hai...saya ada kucing betina yang sedang bunting sekarang.. sebelum ni saya tidak pernah mmengurungnya dan sentiasa lepaskan dia bebas. tetapi semalam saya kurung kucing tersebut kerana dia terkencing merata rata.. (saya x pasti samada itu btul2 air kencing atau x). selepas 3 jam saya keluarkan semula tetapi kucing saya macam ada kemurungan plak... dia x mau makan dan minum langsung dan tidak aktif.. apa perlu saya buat eh sbb saya risaukan kandungan yang sedang dia kandungkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, kencing merata2 tiba2 dan tidak aktif, kurang mkn dan minum menunjukkan tanda2 FLUTD, samada jangkitan kencing atau batu karang. Keadaan ini agak merbahaya bagi kucing terutama kerana kucing u hamil, saya nasihatkan bawa dia ke vet dgn kadar segera

      Delete
  81. salam... saya ada membela 7 ekor kcg jenis exotic shorthair(2 male n 5 female). kesemuanya adalah sibling tapi berbeza umur(3 ekor umur 3tahun, 3ekor umur setahun lebih dan seekor ibunya).. tetapi tiada tanda-tanda kucing betina on heat. kucing jantan keduanya tidak menunjukkan in heat(mengiaw2/kencing merata) begitu juaga yg betina. bagaimana tips dan kaedah untuk menggalakkan kucing on heat.. pokok galak kucing pun bleh kata seminggu 2,3 hari letak namun tiada reaksi. semua kucing dilepaskan dalam bilik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..soalan pertama saya ialah adakah kucing2 ini encik/puan mula bela sejak lahir atau didapatkan dari org lain pada unur tertentu? Jika sejak lahir agak janggal pada usia sebegitu mereka tidak menunjukkan adanya cycle in heat. Jika puan/encik memilikinya apabila sudah melepasi umur 6 bulan ada kemungkinan ianya telah dineuter oleh pemilik asal.

      Delete
    2. wsalam... kcg sy bela sejak ia lahir, kesemuanya sibling.
      semua kucing dilepaskan bebas dalam 1 bilik. t.q admin kerna sudi menjawab pertanyaan sy..

      Delete
    3. Sepatutnya pada usia yg puan sebutkan mereka sudah mula matang..dan pandai mengawan. Atau mungkin mereka tidak tertarik sesama sendiri, mungkin puan perlu campurkan dgn kucing lain juga. Dari segi suplement tak banyak yg ada utk meningkatkan kesuburan kucing 😊

      Delete
  82. Salam..nak tnya kucing sy betina tgh in heat..sebelum ni sy dah letak kucing sy utk mating di rumah kwn yg ada kucing jantan selama 2 minggu..selepas 2 minggu sy ambil balik dan selama 1 minggu shj dia ok dan sekarang kembali bising2 mengiaw2 siang mlm..knp ya..berapa kali nak di matingkan..adakah kucing sy dh bunting..mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..berkemungkinan semasa 2 minggu tersebut mating tak berlaku dan oleh kerana itu kucing u masih on heat semula. Kadangkala kita perlu membiarkan kucing tersebut mengenali kawanannya sebelum mating boleh terjadi, ada waktunya lebih dari dua minggu. Berkemungkinan kucing u tidak bunting dan perlu diberikan peluang mating yg kedua, mungkin dgn jantan berbeza

      Delete
  83. Assalamualaikum..nak tanya la
    Saya ade 2 ekor jantan dan seekor kucing betina.baru2 ni saya dah mandul kan 2 ekor jantan.tapi sekarang kucing betina saya on heat.asyik menggoda kucing2 jantan yg dah dimandulkan tu.dan kucing jantan bagi respon.kucing2 jantan tu tetap mengawan dengan betina tu..walaupun dh dimandul kan.
    soalan saya:
    1) boleh ke asing kan betina dan jantan tu?sebab kadang betina buat suara yg blh menarik perhatian kucing jantan..jadi bising 1 rumah.ade ape2 effect x?
    2) kucing jantan sy lepas mandul,tetap pancut merata dan bergaduh dengan kucing lain..normal ke?
    3) sebab kan kucing2 saya dah beberapa kali cuba mengawan,tapi fail,jadi bahagian belakang kucing betina sy merah2..perlu jumpa doktor x..
    terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Kebiasaanya selepas dimandulkan kucing2 jantan tidak lagi boleh membuntingkan kucing betina walaupun mereka mengawan..kebanyakkannya tidak akan response apabila kucing betina on heat. Tidak ada masalah jika kucing betina on heat diletakkan sekali dlm satu kandang dgn kucing jantan yg mandul, cuma proses on heat itu akan berterusan. Saya cadangkan jika puan tidak berminat utk membiarkan kucing puan bunting, lebih baik puan mandulkan dia.
      Kebiasaannya juga kucing jantan yg telah mandul tidak lagi kencing merata tetapi bergaduh tu biasa..
      Utk kucing betina yg luka2 tu perlu dirawat dan dibersihkan lukanya..puan boleh lakukan sendiri atau boleh bawa ke vet juga

      Delete
    2. terima kasih sebab reply.sekarang ni kucing jantan sy dh xlayan kucing betina tu.walaupun duduk 1 rumah.

      Delete
  84. Hai..sy Baru nak bela kucing jenis dlh. Betina..usia 2 bln. Usia bape yg sesuai utk sy beli kucing jantan. Eloknya jantan tu Umur bape. Sbb sy tak nak mating dgn kucing org lain. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai..kucing akan matang pada usia 6 bukan utk mula in heat. Saya nasihatkan jika u nk matingkan dia, u better beli kucing jantan dari sekarang supaya dapat serasi dgn pasangannya..dan yg jantan boleh beli yg usia 4 bulan ke atas

      Delete
  85. As salam. Sy baru bela kucing (jantan dan betina) betina da tnjuk sign on heat. Masalah nya dia jenis indoor dan ank2 selalu tgok dan tegur apa dia buat. So suami lepaskn kucing betina. Now satu hr da hilanh x blk. Adakah selagi betina x dpt mating dia akan hilang. (Biasa akn blk bila klua)😥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..jika dia jenis indoor dan baru pertama kali dilepaskan ketika in heat, ada waktunya dia akan keluar utk beberapa hari sehingga mating berlaku..dan diharapkan dia boleh mengesan jln balik ke rumah..😔

      Delete
  86. Salam.Nk tanya,kucing saya ni dah second time menunjukkan die tgh on heat since adopt die.Now umur lbh krg 8-9 bulan camtu. Xsempat lagi nak g kasikan dia. Malam2 kadang2 xboleh tidur bile tang dia buat bunyi bising.Malu jugak kadang2 sebab kuat,mesti jiran igt aku dera kucing.Waaaa..mmg kuat la kalu malam2 tu.Makin lama mkn kuat if kt pgl dia. Kadang2 kesian plak dengar macam kesakitan jer.
    Nak tanya,if nak kasi better biar die cool down dulu ke or time tgh on ni pon boleh? Kucing saya kucin g betina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, biasanya raungan kucing in heat mmg agak menjengkelkan dan boleh berlangsung hingga 7-10 hari. Jika u tak ingin mematingkannya boleh dikasi bila2 waktu

      Delete
  87. assalam..nk tnya, saya baru je ambil bela seekor kucing jntan..knp eh dia dok meow2 je?..bsing sgt bila dia mngiau2 tu..pastu dok gesel2 kt kaki..ke sama je tnda2 kucing jntan nk mngawan mcm kucing btina?..

    ReplyDelete